Gon·go´ris·me (het ~): gezochte, duistere en gezwollen stijl, naar de Spaanse dichter Luis de Góngora (1561-1627). Vandaag gevonden in Ewoud Sanders Woordhoek in een reactie op het winnen van de prijs voor de ‘Beste Nederlandse zin van 2008′ door Erwin Mortier. [Gongorisme] betreft een poëtische stijl waarin geleerde woordkeus van gehispaniseerde Griekse en Latijnse afkomst […]
„Mormel! Snoodaard! Geboefte!”
Via de Taalpost-rondzendlijst: laat u automatisch ouderwetsch uitfoeteren: „Mormel! Snoodaard! Geboefte!” „Daerge nochtans een Broetsel syt oft gy van een Duyvelin waert Vol Fiele trecken!” uitgefoeterd.in1woord.nl
Verbale travestie
Het Front tegen Verbale Travestie strijdt tegen het misbruik van de Nederlandse taal, inzonderheid tegen het onterechte gebruik van het bezittelijk voornaamwoord ‘haar’. Met andere woorden, het FtVT strijd tegen ,,verharing” van de Nederlandse taal. (via)
Stapelgedicht
Max Dohle introduceert het stapelgedicht: ,,Een stapelgedicht maken we gedichten uit boektitels. Dat moet je ruim zien: vorm, maat en rijm mag je uit je hoofd zetten. Je maakt je gedicht uit boeken in je boekenkast. Leg ze op een stapel zodat het gedicht van boven naar beneden leesbaar is. Fotografeer de stapel en zet […]
Te droes!
Te droes (uitdrukking) Te droes is oud-nederlands voor ‘verduiveld’ (cf. droes -> duivel). Duikt inmiddels op als semi-belezen vervanger voor ‘verdomd’, ‘verhip’, ‘asjemenou’, ‘krijg nou wat’ et cetera. (via)
petomanie
pe·to·ma·`nie (zn. de ~) Weer wat geleerd: ,,petomanie is de kunst van het scheten laten” (wikipedia). In z’n context: ,,Alt-F4 hoeft niet zonodig een standpunt te verkondigen. Voordat je het weet verzandt zoiets in meningen-petomanie, waarbij de toestand in de wereld nog enkel smeuiige achtergrond vormt” (Alt F4) Damn Interesting meldt zelfs een professioneel schetenlater, […]
ontouwaanvast knoopbaarheid
Marjolein Februari stelt vast dat in Nederland bij de beoordeling van welke kunst ook “een onbedwingbare behoefte bestaat overal een touw aan vast te knopen. […] Vanachter de stapels zwaar wetenschappelijk en ambtelijk proza op hun bureau klagen de kunstprofessionals over de ontouwaanvastknoopbaarheid van een gedicht.”