Greenwashing is het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen van een bedrijf dan het daadwerkelijk is.
Het woord is weer even actueel door de aankondiging van McDonald’s om in Europa voortaan een geel-op-groen logo te voeren, waar eerder de gele M op een rode achtergrond stond.
McDonald’s wil duidelijk maken dat het zich inzet voor het behoud van natuurlijke hulpbronnen. Eerder deze maand werd het bedrijf in Nederland door de reclamecodecommissie op de vingers getikt vanwege onware claims in zijn reclames.
McDonald’s heeft in een reclamecampagne gesteld dat het hamburgervlees van de keten afkomstig is van koeien die buiten in de wei hebben gelopen. Volgens Wakker Dier noemt de Reclame Code Commissie dat ‘misleidend’ en ‘oneerlijk’ en roept ze McDonald’s op voortaan andere informatie te geven.
In 2008 kreeg energiebedrijf E.ON de ‘Groene Zeepbel‘, een prijs van studentenorganisatie Morgen voor de beste Greenwashing-campagne van 2008.
Overigens is gras groen verven geen ongebruikelijke methode in de Amerikaanse onroerendgoedsector. Een huis met een fris en groen grasveld is aantrekkelijker dan eentje met een bruine, verlepte modderzooi. Bestel hier uw lawn paint.