Categorieën
recensie web design

Of Google plus een blijvertje wordt?

Het is nog maar de vraag of Google+ een blijvertje gaat worden. De nieuwe social netwerk site van Google ziet er veelbelovend uit en is duidelijk het product van knappe koppen. Ze hebben een goede analyse hebben gemaakt van de sterktes en zwaktes van andere netwerksites als Facebook, Twitter en LinkedIn.De oplossing van Circles is niet minder dan briljant. Kort door de bocht: elk van je contacten moet je toevoegen aan een of meer cirkels. Dit kunnen privécontacten zijn of professionele. Door je professionele contacten aan de ene cirkel toe te voegen en je vrienden aan een ander kun je beter onderscheiden welke informatie je met wie deelt. Je contacten kun je aan een onbeperkt aantal cirkels toevoegen. Zo kun je in theorie een heel fijnmazig systeem opzetten dat je perfecte controle geeft over wat je met wie deelt.

Ik zei in theorie, ja.

Want ik denk dat veel gebruikers in eerste instantie dit veel te omslachtig gaan vinden. Neem een adressenboek van 500 namen. Waar begin je dan in je enthousiasme? Dit zal een proces van een lange adem worden omdat:

  • je niet onmiddellijk het overzicht hebt; per contact zul je moeten beslissen in welke cirkel je hem plaatst
  • niet elk adres op Google+ zit (of zal willen zitten)
  • de groepering die je in je Google-adressenboek hebt niet overgenomen wordt.

Daarnaast vind ik het nog een beperking van dit systeem dat je niet berichtjes kunt posten aan AL je contacten. Bij elke post moet je je doelgroepen (je cirkels) kiezen. Ik vind dat omslachtig.

Een andere makke van dit systeem is iets wat op Twitter veel leuker is: lijstjes. Publieke lijstjes. Op Twitter volg ik lijstjes die door anderen zijn aangemaakt. Ik vertrouw hun goede smaak en mensenkennis. Die optie mis ik nog in Google+. Ik zou graag cirkels volgen die door echte netwerkers met een brede kennissenkring onderhouden worden.

Hoe enthousiast ik ook ben over Google+, ik vind het echt een topblunder dat Google nog niet iedereen toelaat. Eerst was het invite-only, nu krijgen nieuwe gebruikers geen mogelijkheid om anderen toe te voegen. Het is nu nog eenzaam pielen in Google+. Terwijl er hordes buiten de poort staan te schreeuwen, verprutst Google het momentum door ze niet toe te laten. Stom. Had ik al stom gezegd?

Ik zou NU al graag de mogelijkheid hebben om diverse content-bronnen in Google+ te laten samenkomen. M’n blogposts, m’n Youtube-video’tjes. Alle dingen die -na lange tijd- in Facebook en Twitter mogelijk werden wil ik nu al. Is er al een Google+ API beschikbaar die dat mogelijk maakt? Gaat Google dat zelf aanbieden of is er ruimte voor derde partijen?

Sandro Botticelli - Dante's indeling van het InferoMaar dit is geen verhaal om Google+ de grond in te schrijven. Wat ik briljant vind is de metafoor van de cirkels. Nerd die ik ben heb ik al een paar cirkels vernoemd naar Dante’s indeling van de hel in negen cirkels (limbo, lust, etc). En de vormgeving is eindelijk zeg maar: mooi. Niet die techneutenvormgeving van bijvoorbeeld Google Chat of Google Wave. Dit is mooi. Het plaatsen van foto’s en filmpjes ziet er gewoon mooi uit. Strak. Strakker dan Facebook.

Het pluspunt van Google+ (haha, woordgrap) is de grote controle die je hebt over wat je wel en niet deelt met anderen. Facebook heeft een dusdanig slechte naam opgebouwd op dit gebied dat er heel veel mensen zijn die Facebook graag de rug zouden toekeren. Waar ze naartoe zouden moeten was voor de komst van Google+ de vraag. Ook zijn allerlei functionaliteiten mooi geïntegreerd in het systeem: video- en normale chat. Plaatsbepaling, via bijvoorbeeld de mobiele versie, is naadloos; Latitude werkt prima. Nog even en ik ga het zelfs gebruiken ook…

Dus, lieve Google. Gooi open die poort. Laat de massa’s binnenstromen. En verder: mooi werk. Ik lever m’n Facebook er graag voor in. Misschien wordt het een blijvertje.

Je kunt me overigens vinden op Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.