Het Koelesjov-effect laat zien dat montage van beelden de interpretatie ervan kan beïnvloeden.
Tijdens dit experiment werd een beeld van het uitdrukkingsloze gezicht van de Russische acteur Ivan Mozzjoechin getoond in relatie met verschillende andere beelden: een soepbord, een meisje en een doodskist. Afhankelijk van deze associatie werd de gelaatsuitdrukking door het publiek anders geïnterpreteerd.
wikipedia.org: Koelesjov-effect
Bekend is ook het voorbeeld van Alfred Hitchcock. Hierin laat hij zich zien als zorgzame, oude man of -door een ander tussenshot- een ouwe gluurder.
Nic zegt
Interessant. Ik vind het tweede voorbeeld sterker ( dat van Hitchcock).
Bij het eerste filmpje zie ik nauwelijks verandering in het gezicht. Ook omdat de voorwerpen wat minder doen met me.
De soep bijvoorbeeld ziet er niet perse lekker uit, het meisje in de kist , die omgeving had wel meer aangekleed mogen worden om meer effect te sorteren denk ik.
Ook een effect in de film ( die geloof ik verboden is voor reclame uitingen) is de subliminale boodschap waarin er net als bij het kuleshov effect gebruik wordt gemaakt van associatie maar hier is het te associëren voorwerp heel kort verwerkt in de film dat je het niet eens bewust kan waarnemen.
Ik heb er geen voorbeelden van maar misschien zie ik die hier nog eens een keer terug.
Voor meer informatie kijk op ;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Subliminale_boodschap
Goed om onbewust processen bewust te maken. Ik wil je hier dan ook motiveren om meer van dit soort dingen te plaatsen.
Zo weet ik dat als je bijvoorbeeld een hele lege straat wilt laten zien in de film je dat het beste doet door in een hele lege straat een klein hondje te laten lopen. Vreemd genoeg valt de leegte van de straat op door er iets aan toe te voegen.
Of iets wordt groot, bijvoorbeeld een reus,niet door het groot in beeld te brengen maar door er bijvoorbeeld een mens bij te plaatsen omdat kijkers “de mens als maat” kennen en dus zien dat de reus groot moet zijn omdat het mens dat ervoor staat zo klein is.
Etc…